עמודים נוספים
אימון עסקי
האם שאלת את עצמך את השאלה הבאה: איך זה שיש עסקים המתחרים באותו שוק, יש להם מוצרים ושירותים דומים, ובראשם עומדים מנהלים ואנשי מקצוע ברמה זהה, ובכל זאת, עסק אחד משגשג ויש לו תוצאות עסקיות מזהירות, ואילו לשני תוצאות עסקיות נמוכות, והוא אף נוחל כישלונות? יותר מכך: כיצד ישנם עסקים בעלי יתרונות מקצועיים בולטים לעומת עסקים אחרים, שיש להם מוצרים ושירותים מעולים, אך עדיין הם רחוקים מלממש את הפוטנציאל הטמון בהם? ממה נובע ההבדל?
בעולם האימון ניסו להבין מה גורם להבדל, בין החברה המצליחה לכושלת. אוניברסיטאות מובילות בעולם ובעלי מקצוע ערכו מחקרים מעמקים, שנפרסו על פני שנים. הממצאים הוכיחו שמשתנים כגון היקף ההשקעות בשיווק ובפיתוח מוצרים, מידת הידע והניסיון שהצטבר, הרמה המקצועית ומשתנים נוספים, לא היו בהכרח הגורמים להצלחה.
המסקנה הברורה והמתבקשת מהמחקרים הייתה: קיים קשר גבוה בין היכולות והמאפיינים האישייםשל המנהלים העומדים בראש הארגון ועובדיהם, לבין התוצאות העסקיות. ההבדלים באו לידי ביטוי בגישה, בהתנהלות ובתקשורת הבין אישית. הסתבר שככל שאנשים מאמצים יותר עקרונות הנוגעים לתחומים אלה מתוך ארגז כלים פרקטי, כך התוצאות שלהם משתפרות באופן משמעותי ולעיתים אף באופן דרמטי.
חשבת פעם האם הסדנאות השגרתיות המועברות בארגונים, בנושאים כגון ניהול, מכירות ושרות, באמת מותאמות לצרכי הארגון ואנשיו? עד כמה באמת התכנים "הנפלאים" מותמאים לתרבות הארגון וליכולות אנשיו? עד כמה באמת נוצר הבדל משמעותי, שמחזיק מעמד בטווח הבינוני והארוך? בדרך כלל, הסדנאות הללו יוצרות בקרב המשתתפים בהן אווירה טובה, גיבוש, העשרה ומוטיבציה. הבעיה העיקרית היא שהמוטיבציה נעלמת תוך מספר ימים, החומר הנלמד נשכח די מהר, ובעת ההיתקלות בדילמות ובקשיים הראשונים, אנשים חוזרים להרגלים הישנים שלהם. במילים פשוטות: האפקט של הסדנאות הללו הוא שולי, ונמשך בטווח קצר בלבד.
סוד ההצלחה של האימון העסקי הוא הליווי והטמעה המתמשכים. ההתמקדות ביכולות ובתכונות הרלוונטיות להצלחת הארגון, הוא הגורם העיקרי לרווח מתהליכי האימון לטווח הארוך.
תכנית "אימון להצלחה" של חברת הגשמה, נוצרה על מנת לקחת תכונות ויכולות של מנהלים ועובדים, אל עבר מיצוי הפוטנציאל שלהם. המטרה היא להשביח ולשדרג את הקיים, ויחד עם זאת להטמיע הרגלים טובים יותר. במהלך השנים האחרונות אנו מובילים ומלווים מספר רב של תהליכי אימון משמעותיים ומוצלחים מאוד, במגוון רחב של ארגונים מובילים במשק ממגוון ענפים: הייטק, תקשורת, ביטחון, חינוך, רכב, רפואת השיניים, פרסום, חשמל, תעשייה, מסחר, שירותים, סיטונאות, יבוא, אדריכלות, עיצוב פנים ומוסדות שונים. בין לקוחותינו הרבים נמנים גם לקוחות עצמאים ואנשים פרטיים.
מטרתנו המרכזית היא יצירת מנהיגות בתוך ארגונים. עיקר התמחותנו הוא בהובלת תהליכים עסקיים במגוון תחומים, כגון: פיתוח כישורי ניהול, פיתוח עסקי, מכירות, שירות, תפעול ותהליכים אסטרטגיים, תוך התמקדות בנושאים כגון שיתופי פעולה פנים וחוץ ארגוניים, תקשורת בינאישית, התנהלות, מנהיגות, הטמעת ערכים, תהליכי עבודה, שיפור מתמיד, הצבת מטרות, ובעיקר השגתן. היעד המרכזי הוא הטמעת סטנדרטים איכותיים לטווח ארוך. החברות רבות ואנשים אותם אנו מלווים זוכים מהפעילות שלנו בשיפורים מדהימים בתוצאות, המתבטאים בעיקר בשיפורים בהכנסות וברווחים בטווחים הקצרים והארוכים.
תהליכי הליווי, האימון ושיתוף הפעולה בינינו מגוונים, מותאמים לצורכי הארגון ומכוונים למטרותיו. בהתאם לצרכים, נגדיר יחדיו ערכים, ועל-פיהם תציבו יעדים גבוהים. התכנית נערכת במתכונת של מפגשים שבועיים, ומאפשרת למאומנים ליצור גרף הצלחה, המבוסס על אימון ושיפור מיומנויות. התהליך כולל התנסות בפועל, משימות שבועיות, תרגולים, סימולציות ופעילויות שטח. מספר המפגשים ותכנם נקבע על-פי נקודת המוצא, צורכי הארגון ומטרותיו.
לתהליך האימון העסקי קיימות שלוש תצורות עיקריות:
- אימון הנהלת הארגון תהליך המיועד למנהלי החברה ולעומדים בראשה. התהליך כולל: בניית חזון ארגוני; כתיבת אסטרטגיה; תכנון לטווח ארוך; הגדרת תוכניות פעולה ומדדים מאתגרים; בקרה ומשובים; הגדרת תפקידים; שיפור התרבות הארגונית; שדרוג עבודת הצוות שיתוף הפעולה וקבוצות החשיבה.
- אימון והנחיית קבוצות תהליך המותאם לקבוצת בעלי תפקידים בעלי מכנה משותף בתוך הארגון. בניהן: קבוצת מנהלים, אנשי מכירות, אנשי שרות ואנשי מחלקות שונות. התהליך כולל: יצירת שפה ארגונית משותפת להצלחה ושיפור המחויבות הארגונית; שיפור המוטיבציה; גיבוש ושיפור שיתוף הפעולה; ומתן ארגז כלים מעשי, הכולל התנסויות פרקטיות, בדגש על הטמעתן. התהליך הקבוצתי בא לידי ביטוי בשיפור בתקשורת הבין-אישית וביכולות ניהוליות ומסחריות.
- אימון אישי למנהל או עובד. תהליך פרטני המיועד לבעל תפקיד בארגון. התהליך אישי ודיסקרטי. הוא שם דגש על מתן ארגז כלים פרקטי, ועל שיפור יכולותיו האישיות של המאומן, לשם הקניית הרגלי התנהלות וחשיבה אפקטיביים.
שלבי תהליך האימון:
- שלב א': סקר הכולל אבחון, תכנון והמלצות.
- שלב ב': בניית שפה ארגונית. מתן "ארגז כלים" מעשי ופרקטי להקניית מיומנויות להצלחה.
- שלב ג': הטמעה ויישום של תוכנית האימון, כולל: העברת תכנים המותאמים לתוכנית ולצרכים, תרגולים, התמודדות עם דילמות, העשרות, וליווי בשטח.
דגשים נוספים:
- תוכנית גמישה: תוכנית האימון נבנית לפי שלבים ומאפשרת גמישות ביישומה.
- תהליך הדרגתי: ניתן לבצע חשיבה מחודשת בכל שלב, להפיק לקחים ולעשות התאמות רלוונטיות.
- מעורבות ושיתוף המנהלים: בעלי תפקידים בכירים משולבים בעיצוב תהליך האימון, במטרה ליצור מחויבות ליעדי הארגון, ולהופכם לשותפים כ"קבלני הטמעה".
- תהליך מדיד: בתחילת כל תהליך מוצבים יעדים ומטרות להצלחת התהליך. במהלך התהליך נערכות בקרות וסיכומי ביניים אודות קצב ההתקדמות. "אם לא נדע לאן הולכים, לא נדע שהגענו".
הרווחים והשיפורים לארגונים:
- יכולות ניהוליות: דרך קבלת החלטות יעילה יותר, החוסכת בטעויות ומצמצמת תקלות; שיפור בניהול הזמן; הפחתה בשחיקה; יצירת אנרגיות חיוביות.
- משימות ומטלות: פרויקטים מתקדמים בקצב מהיר; התנהלות אפקטיבית של תהלכי עבודה; יכולות לימוד גבוה.
- ארגון: צמצום רעשים פנים ארגוניים; גיבוש; שיתוף פעולה פנים-ארגוני וחוץ-ארגוני פורה; גיוס כוח אדם איכותי ונאמן; שיפור בביצועים, במוטיבציה ובנאמנות עובדים.
- פיננסי: חסכון בהוצאות; רווחיות גבוה; שיפור בגביה; שיפורים משמעותיים בהכנסות המשתקפים בתוצאות העסקיות. בעקבות תהלכי אימון, ארגונים רבים הוסיפו מאות אלפי שקלים למחזור החודשי, ואף יש כאלו אשר הכפילו את המחזור החודשי!
- שיווק, מכירות ושרות: עלייה באחוזי סגירת העסקאות; שיפור ניכר בשרות הפנים והחוץ-ארגוני; שיפורי תנאי התקשרות וחוזים עם ספקים ולקוחות; שיפור בנאמנות לקוחות וצמצום נטישת לקוחות; הרחבת פעילות לקוחות קיימים; סגירת עסקאות חדשות בתנאים טובים יותר; שיפור בשרות ובתפעול הכולל ירידה בתלונות ובאכזבות פנים וחוץ-ארגוניות.
ההצלחות הן משמעותיות וניכרות לאורך זמן לאחר סיום התהליך!!!